24 Ocak 2010 Pazar

Tedarikçi değerlendirme ve pay alımı için bir karar yapısı –Elektronik endüstrisinde bir vaka analizi çalışması

Bu vaka analizinde Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) zirvede ve durgun sezonlara dair ekstra kavramayla karar vericiyi sağlayan ve ilgili departmanların müşterek işbirliğini yükselten, departmanların kararlarını skorlar içine özetliyor. Pay alımı modeli,geleneksel metotların kullanımı yerine ve sipariş için proses zamanını hızlandırmada; gereken pay alımlarının içine tedarikçileri önceliklere transfer ediyor.




Son zamanlarda elektronik endüstrisi Çin’de hızla yükselen özel bir sektör haline gelmiştir.Karmaşık IC prosesinde yüzlerce hammadde birçok tedarikçiden temin ediliyor,bu yüzden tedarik zincirinin yönetimini geliştirmek önemli bir hale geliyor.Yüzlerce temin edilen hammaddelerden,silikon devre levhaları elektronik endüstrisi için en önemli hammaddedir.


Silikon devre levhaları tedarikçilerinin, çeşitli boyutlarda ve tiplerde bir değişiklik öneren bir çeşitliliği vardır .Bununla birlikte 200-300 mm silikon devre levhaları için, yüksek yatırımların giriş engeli,bir ileri teknoloji eşiği,yüksek araştırma ve geliştirme gereksinimleri yüzünden dünyada sadece 5 tane özel silikon devre levha üreticisi kalmıştır .Çin’de X şirketinde bu tedarikçiler A,B,C,D,E olarak ifade ediliyor..şekil 1 tedarikçinin değerlendirilmesi ve pay alımı prosedürünü akış diyagramı olarak göseriyor.


şekil 1





şekil 2 de 5 ana ve 25 alt kriter içeren karar hiyerarşi yapısı gösteriliyor.


şekil 2







Kalite güvence departmanı,tedarik departmanı,malzeme kontrol departmanının departman yöneticileri ve mühendisleri,kriter ve alternatifler için kıyaslama bilgisi hakkında karar vericilerdir.Kalite güvence departmanı bütün fikirleri ve ortak görüşleri uzlaştırıyor.Şekil 2 de hesap denetim çözümü ve proje geliştirme seçimi (JPD) olarak bazı soyut kriterler vardır,fakat bu niteliksel kriter AHP kullanıldığı zaman kolayca ele alınabiliyor.


Elektronik endüstrisinin dinamik değişkenleri göz önüne alınarak,ikili kıyaslama kararı,karar verici yorumlarından oldukça farklıdır.Ekonomik çevrimin tepe noktası boyunca,fabrikanın kullanımı çok yüksektir,özellikle %100 e yakındır.Böyle bir durumda aşağıdaki noktalarla ilgilenilir.


1.Tedarikçilerle teslim etme yeteneği:Hammadde eksiklikleri, şirketin kayıplarına yol açan üretim hattının durması ekonomik çevrimin tepe noktası boyunca sık sık gerçekleşir .Bu yüzden tedarikçilerden yeterli ve istikrarlı malzeme tedariği konusu kritiktir.


2.IC sürücü ürünü:Silikon devre levhası kalitesi IC sürücü ürününü kuvvetli etkiler ve bu yüzden farklı tedarikçilerden en iyi ürünü bulmak çok önemlidir.


3.Malzeme reddetme oranı:Hammadde kalitesi her zaman temel bir gereksinimdir.Kusurlu hammaddeler reddedilmeli ve tedarikçiye geri gönderilmelidir.




4.Üretim Yeteneği:İstikrarlı bir tedarik için tedarikçinin üretim yeteneği göz önünde bulundurulur.Geniş bir üretim yeteneğine ve müşterilerine teslimatta her zaman başarılı olan bir tedarikçi yüksek öncelik taşır.


5.Tam Zamanlı destek (JIT):Tam zamanlı sistem, tedarikçi ve müşteri arasında malzeme teslim zamanını kısaltmak,stok düşürmek ve depo boşluğu (alanı) ve daha önemlisi üretim hattının kolayca çalışmasına izin vermesi için karşılıklı olarak geliştirilir.


Durgun sezonda üretim hattının kullanımı %50 veya daha az olabilir.Ayrıca IC sürücü ürünü ve malzeme reddetme oranı ,şirketin stratejisini aşağıdaki maddelere göre değiştirebilir


1.Price:En etkin taktikte maliyetleri düşürmek için düşük fiyatlı malzemelerin seçimi yapılır bu yüzden bir tedarikçi yüksek öncelik almak adına en iyi fiyatı önermelidir.


2.Cost Reduction plan:sadece Güncel düşük bir fiyat sağlamayan ,tedarikçilerden gelecekte de fiyatları olduğu gibi tutmaları talep edilir.


3.JDP:Yeni teknolojilerin geliştirilmesi kritik bir noktadır.Üretim hattının düşük kullanımı yeni teknoloji geliştirme adına mükemmel fırsat sağlar.Hammaddeler bu geliştirmede önemli bir rol oynar.Yeni geliştirilen teknolojiler,gelecek ekonomik çevrimde pazara öncelik etme adına şirkete yardımcı olur.


Diğer stratejiler ve konular AHP ile karar verme boyunca göz önüne alınmalıdır.


1.Company Strategy:Öngörülmeyen pazarla tanışma için ,stratejiler değişimler yaratır.Bir CEO ve yüksek düzey yöneticiler,yüksek kalite düşük maliyetli malzemeler veya yüksek fiyat kalitede baskı altına girebilir.Yüksek yöneticiler şirketin tedarikçileriyle olan ilişkisinin fiyat ve maliyetden daha önemli olduğuna vurgu yapmalıdırlar.


2.Ülkeler arasında farklı kurallar:Farklı ülkeler farklı kurallara güvenlik,çevre veya ulaştırma ve paketlemenin tam olarak belirtilmiş metotları üzerinde önemle vurgu yapabilirler.


3.Uluslararası Standartların değişimi:Uluslar arası standartlar ISO 9002/9001’den kalite sistemi QS 9000,ISO 140000 ve teknik tanımlamaya TS 16949 a kadar işliyor.Uluslararası standartlar, şirketin takip edildiği ve periyodik olarak denetlendiği standart prosedürü tarif eder


4.Müşterilerin önerdiği tedarikçi:Şirketin müşterileri belli bir tedarikçi önermelidir çünkü tedarikçiyle ortaklaşa bir ilişkileri vardır.


Tedarikçi Değerlendirme Sonuçları


X şirketi için öncelikler ve değerlendirme yukarıdaki düşünceleri yansıtmalı ve aslında gerçek-dünya ortamını temsil etmelidir.Kalite güvence departmanının yöneticisi için AHP, ana ve alt kriterin her birinin ağırlığı hakkında tedarikçilerin önceliklerinin en iyisi olarak iyi bir değer tahmini sağlar


Şekil 3 de zirve ve durgun sezon için,kalite ve maliyet özel kriterdir ve maliyet özellikle durgun sezonda önemlidir.Bununla birlikte Alt kriterin ağırlığı zirve ve durgun sezon arasında oldukça farklıdır.


şekil 3







Şekil 4 Zirve sezonda alt kriterin global ağırlıklarını gösterir.


şekil 4







Şekil 5 te Fiyat,ürün,maliyet düşürme planı,malzeme reddetme oranı ve JPD durgun sezonda 5 özel alt kriter olarak gösterilir.Toplam ağırlıkların %55 ine yaklaşıktır.









şekil 6 her bir tedarikçinin özel alt kriteri için skorları gösterir.


şekil 6







Zirve sezonda toplam bütçe ay başına 1.6 milyon dolardır.Toplam miktar gereksinimi üretim için 30 bin parçadır.Durgun sezonda toplam bütçe %60 kullanımla 0.96 milyon dolardır.üretim için toplam miktar 18 bin parçadır.
Şekil 7 de önceliklere göre tedarikçi başarıları gösteriliyor.


şekil 7







Bu modelin kullanımıyla zirve sezonda silikon devre levhası fiyatı parça başına ortalama 50.515 dolardır,durgun sezonda 50.06 dolardır.Şirket esnek AHP tedarikçi değerlendirme kullanımıyla yüksek fiyat sezonu ile parça başına 0.45 dolar daha kazanabilir .

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder