24 Ocak 2010 Pazar

Stratejik Karar Verme-Bir Vaka Analizi

Bu vaka analizi otomobil üretim teknolojisi seçimi kararı üzerine yapılan bir çalışmayı içeriyor.En uygun otomobil üretim teknolojisinin seçimi,diğer stratejik kararlar ile zorlu birleştirmeyle karakterize ediliyor.Bu karmaşık bir görevdir çünkü uzun dönem faydalar,sosyal,ekonomik ve politik kriter;soyut ve somut kriterin var olması;çelişkili kriterin var olması ve çoklu hissedarların var olması.






Yükselen rekabet, müşterilerden talepleri artırıyor ve yeni teknolojilerde yatırımı hesaba katmak için zor bulunur kaynaklar İran otomotiv firmalarına baskı yapıyor , iyi bilinen bir uluslar arası firmadan üretim teknolojisi benimseniyor.Yeni bir teknoloji şöyledir :bir üretim operasyonuna dahil edildiği zaman ürün üzerinde önemli bir etkiye,prosese ve sistemin bilgi niteliğinde bakış açısına sahip olur.Vaka analizi şunu canlandırıyor: muhtemelen kullanılan teknolojinin ülkesinde pazar yaşamında sonuna geldiği zaman şirket bütün bir otomobil üretim teknolojisi satın alıyor, lisans altında otomobil üretmek adına.Teknolojinin benimsenmesi; bütün makinaları,ekipmanları,araçları ve üretim hatlarını içeren donanımı transfer etmeyi içeriyor.Hem de bütün beraberindeki yazılımları,dökümanları,tekniksel diyagramları,standartları,metotları ve sistemleri içeren eğitimi gerektiriyor.Aynı zamanda o teknolojiye sahip ülkeyle sözleşme imzalanması gerekiyor.


Yeni bir teknolojinin seçilmesi otomobil üretim sistemi gibi önemsiz değildir ,karar genel bir düzeyde açıklanır.Bununla beraber vaka analizi açıklayıcı tanımlar için öneriliyor.Seçimin yöneticileri,hükümeti,müşterileri ve çalışanları içermesi için hissedarlar ve yazarlar ileri sürüyor : bu iki bakış açısını göz önüne almak için yöntem sınırlı değildir.Bununla birlikte şeffaflık uğruna ve gerçeğe benzerlik adına bu vaka analizinde sadece 2 hissedar,yöneticiler,müşteriler göz önüne alınıyor.Müşteriler için kriter, 10 dan fazla yönetici ve uzmanın mülakatıyla elde ediliyordu.Mülakat süreci yöneticilerin bakış açısından kriterleri belirlemeyi ve kriteri sadeleştirmek amacıyla Delphi metodu kullanılarak müşteriler 3 defa tekrar ediliyordu.Bu bakımdan daha az önemli alt kriter ileri sebepten eleniyordu ve bağımlı kriter bununla birlikte ele alınıyordu.


Hissedarların seçmeyi arzu ettiği alternatifleri belirlemek zorunludur.Bunu yapmak için dünya etrafından otomobil firma listelerini içeren bir baş liste göz önüne alınıyordu. Bu baş listenin alternatifleri 30 ünlü dünya firmasından oluşuyordu.Mümkün alternatiflerin listesi bazı uygun faktörlere dayalı alternatiflerin az sayısı için seçme limitini düşürdü.Bu faktörler şöyledir:hükümet desteği,politik konuların sınırlaması,müşterilerin ilgisi orta sınıf insanlar için kullanılabilirliği ve uygun ürün satış fiyatları.


Bu faktörler alternatiflerin sayısını düşürdü.Örnek olarak politik konuların sınırlamaları Amerikan şirketlerinin dikkate almasını engelledi.Orta sınıf insanlar için kullanılabilirliği B.M.W ve Mercedes-Benz gibi firmaları da engelledi.Bütün bu alternatiflerin göz önüne alınmasından sonra listelenen faktörlerin bakış açısından,Fiat,Hondai,Hyundai,Toyota ve Volkswagen seçilmiştir.Her firmadan bir model seçildi müşterilerin ilgisine uygun olan.Bunlar Punto (Fiat),Civic (Honda),Elentra (Hyundai),Celica (Toyota) ve GTI VR6 (Volkswagen).Alternatiflerin tanımı,kriter ve alt kriter 2 hiyerarşi olarak şekil 1 de gösterilmiştir.


Şekil 1












Seçilen alternatifler için müşteriler hakkındaki geçerli data kriteri www.kbb.com dan alınmıştır.Yöneticiler hakkındaki data kriteri, İran daki otomobil üretim şirketleri için geçerli olan ilgili önerilerden elde edilmiştir.Şekil 2 de bu veriler sunuluyor.


Şekil 2










Ağırlıkların Elde Edilmesi



Kriter ve alt kriterin ağırlıklarını elde etme için 2 anket tasarlandı.İlk anket 150 iranlı müşteri üzerinden dağıltıldı,31 anket geri döndü.İkinci anket İran da 2 geniş otomobil üretici firmasının 15 tane komisyon üyesine dağıtıldı.Bunların üzerinden 12 tanesi cevaplandı.


Gerçek data ikili karşılaştırma yapmak için müşterilere ve yöneticilere sunuldu.Otomobillerin fiyatları karşılaştırıldığı zaman apaçık ortadadır,düşük fiyatlar daha iyi olarak seçilmiş,Fakat bir müşteri için 1000 dolar satış fiyatı çok yüksek iken diğer bir müşteri için değildir.


Şekil 3 de Expert Choice ( karar vermeye,karar analizine yardımcı olan bir bilgisayar programıdır) çıktıları gösteriliyor.Müşterilerin ve yöneticilerin bakış açılarına göre bu çıktılar düzenlenmiştir.




şekil 3







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder