Bu üçüncü yazı dizimizde kalite mühendisliği gurularına kaldığımız yerden devam ediyoruz.Sırayla Feigenbaum,Ishikawa ve Imai...
Armand Vallin Feigenbaum (1922-?)
Dr. Armand V. Feigenbaum kalite sorumluluğunun üretim bölümünün çok daha ötelerine kadar uzandığı
yaklaşımını geliştirerek dünyadaki kalite çabalarına çok önemli katkıda bulunmuştur. Bir çok
şirkete kalite danışmanlığı yapmış olan Feigenbaum , ürünlerin kötü dizayn edilmesi, yetersiz
dağıtılması , yanlış pazarlanması ve müşterilerin kullanımına düzgün destek verilmemesi
halinde imalat da kalitenin elde edilemeyeceğini ileri sürmüştür.
Feigenbaum’un kaliteden organizasyona kadar bu safhada yer alan tüm birimlerin
sorumlu olduğu yolundaki fikri , geliştirilerek “ toplam kalite kontrolü” olarak kabul edilmeye
başlanmıştır.
Feigenbaum , aynı zamanda , kalite maliyetleri olarak bilinen bu kavramın , Toplam
Kalite Yönetimi yaklaşımını uygulamanın yararlarının ölçülmesinde bir araç olarak
kullanılmasını ortaya atmıştır. Değişik bölümlerdeki yöneticileri, başarısızlıkların ve sorunları
düzeltmek için tekrar yapılması gerekli çalışmaların maliyetlerini takip etmeye ikna ederek
ortaya çıkardığı sonuçlara bağlı olarak bu yaklaşımını doğrulamış ve geliştirmiştir. Bu
maliyetlerin toplamı Feigenbaum’a göre şirketin yıllık satışlarının % 10- 40 ‘ı arasındadır.
1951’de ilk baskısı yayınlanan ve bugüne kadar 12 ‘den fazla dile çevirelen ünlü
“Toplam Kalite Kontrolü” kitabının yazarı olan Feigenbaum , şu anda Pittsfield,
Massachusetts’de ulusal ve uluslar arası şirketler için entegre üretim sistemleri tasarım ve
kurma çalışmaları yapan Genaral System Co.. Inc’in başkanıdır. Amerikan Ulusal Kalite
Akademisi kurucu başkanı ve ASQC’nin eski başkanı olan Feigenbaum kalite deki yüksek
itibarından dolayı Fransa’nın Georges Barel Ödülünü alan ilk Amerikalıdır.
Yayınlanan kitaplarına bu adresten bakabilirsiniz.
Kauro Ishikawa (1915-1989)
Deming ve Juran’ın öğrencisi olan Ishıkawa , kalite çemberlerinin kurucusudur. Toplam kalite ve
onun bir parçası olarak kurulan kalite çemberlerine bir formasyon olarak ortaya koyan Ishıkawa
yaklaşımının en önemli özelliği, temel hedeflerin müşterilerin tüm ihtiyaçlarına cevap vermeye
yönelik olmasıdır. Japonya’da , Firma çağında Kalite Kontrol kavramına sahip çıkan Ishıkawa ,
Deming ,Juran ve Feigenbaum’un kalite yönetimi hakkındaki görüşlerini, Japon kalite görüşü
içerisinde bütünleştirmiştir.
Kalite Çemberleri, sorun çözme grupları biçiminde ilk defa 1960’larda Japonya ‘da
gelişmeye başladı. Dr. K. Ishıkawa tarafından geliştirildi. Bu gelişme , II. Dünya Savaşından
sonra Japon ürünlerinin diğer ülkeler tarafından düşük kaliteli ürünler olarak nitelendirilmesinin
katkısı büyük olmuştur.
Kalite ustalarından olan Dr. K. Ishıkawa , Kalite Kontrol Çemberleri etkinliklerini
aşağıdaki gibi açıklar.
“Kalite Kontrol Çemberleri, kalite kontrol etkinliklerinin gönüllü olarak aynı iş yerinde
yürütülen küçük bir gruptur. Bu küçük grup sürekli olarak firma çapında kalite kontrolün bir
parçası olarak bir bütün üyelerin katılımı ile kendini geliştirme ve karşılıklı gelişme , atölye içinde
denetim ve ilerleme , kalite kontrol etkinliklerinden yararlanma işini yürütür. ”
Japon kalite uzmanı Kaoru Ishikawa kaliteyi şu şekilde
tanımlamaktadır:
“Dar anlamda, kalite, ürün kalitesi demektir. Geniş anlamda, kalite, iş kalitesi,
hizmet kalitesi, iletişim kalitesi, proses kalitesi, işçiler, mühendisler, idareciler ve
yöneticiler dahil insanların kalitesi, sistem kalitesi, firma kalitesi, hedeflerin
kalitesi vb.’dir.”
Ishikawa aynı zamanda kaliteyi “tasarım kalitesi” ve “uygunluk kalitesi” olmak
üzere ikiye ayırmaktadır:
“Tasarım kalitesi genellikle hedeflendirilmiş kalite olarak adlandırılır. Bir sanayi,
bir ürünü belli bir kalite düzeyiyle – yani hedeflenmiş kaliteyle – yaratmak
ister...Uygunluk kalitesi aynı zamanda uygun kalite olarak da adlandırılır, çünkü
gerçek ürünlerin, tasarım kalitesine ne kadar uyduğunun bir göstergesidir. Eğer
tasarım kalitesiyle uygunluk kalitesi arasında bir farklılık varsa, bu hatalıların ve
yeniden işlemelerin var olması demektir. Uygunluk kalitesi yükseldiği zaman
maliyet düşer.
Kalite Üzerine Yazdığı Makaleler
* User Friendly Quality Control
* Fishbone Cause and Effect Diagram - Ishikawa diagram
* Implementation of Quality Circles
* Emphasised the Internal customer
* Shared Vision
Yayınlanan kitapları
# Ishikawa, Kaoru (1980) [original Japanese ed. 1970]. QC Circle Koryo : General Principles of the QC Circle. Tokyo: QC Circle Headquarters, Union of Japanese Scientists and Engineers.
# Ishikawa, Kaoru (1985). How to Operate QC Circle Activities. Tokyo: QC Circle Headquarters, Union of Japanese Scientists and Engineers.
# Ishikawa, Kaoru (1985) [First published in Japanese 1981]. What is Total Quality Control? The Japanese Way [Originally titled: TQC towa Nanika—Nipponteki Hinshitsu Kanri]. D. J. Lu (trans.). New Jersey: Prentice Hall. ISBN 0139524339.
# Ishikawa, Kaoru (1990). Introduction to Quality Control. J. H. Loftus (trans.). Tokyo: 3A Corporation.
Masaaki Imai (1930-?)
Masaaki Imai 200’den fazla japon olmayan ve japonlarla ortaklık kuran şirkete
organizasyonlarını yeniden ele alma ve japon yönetim yaklaşımını tanıtma konusunda yardımcı
olmuştur. Imai merkezi Tokyo’da bulunan ve 1962’de kurduğu Uluslar arası yönetim
danışmanlık ve yönetici yetiştirme şirketi olan Cambridge Corp.’un Başkanlığını yapmaktadır.
1930’da doğan ve 1950’lerde Tokyo Üniversitesi Amerikan uygarlığı bölümünden mezun
olduktan sonra , 5 yıl süre ile ABD’de Washinton D.C.’deki Japon verimlilik merkezinde çalışan
Imai ‘nin görevi , Amerikan verimliliğinin sırrını öğrenmek için gelen Japon iş adamlarına büyük
Amerikan şirket ve fabrikalarını gezdirmekti.
Bugün ise Imai sıçrama olarak adlandırılacak yenilik ve buluşlar kadar, adım adım ve
sürekli olarak geliştirme ve iyileştirmenin de eşit derecede olduğu şeklinde ki Japon ve iş
felsefesini öğretmekte , bu konuda kitaplar yazmaktadır.
Masaaki Imai Japonya’nın ekonomik mucizesinin ardında yatan basit gerçeğin ve üretim
süreçlerini değişen müşteri ve Pazar gereksinimlerine göre hızla adapte edebilen “esnek üretim
teknolojisinin olmasının gerçek nedeninin , kaizen olduğunu iddia etmektedir.
Japonya’nın başarısının anahtarı “Kaizen” adlı kitabında Imai Karlılık Planlaması, Müşteri
Tatmini, Toplam Kalite Kontrol Programları, Öneri sistemleri, Grup Çalışmaları , Tam
Zamanında Bilgilenme, Sistem Geliştirme,Çapraz Fonksiyolu Yönetim, Politika Uygulama veya
Yerleştirme, Toplam Üretken Bakım, Tedarikçi ilişkileri, üst yönetimin katılımı , şirket kültürü, işçi
işveren ilişkileri gibi alanlardaki problemlerin çözümü gibi konulara yer vermektedir.
Yayınlanan Kitapları
1975 Never Take Yes for an Answer: An Inside Look at Japanese Business
1986 KAIZEN: The Key to Japan’s Competitive Success
1997 Gemba KAIZEN: A Commonsense, Low-cost Approach to Management
What's up, all is going fine here and ofcourse every one is sharing facts, that's genuinely good, keep up
YanıtlaSilwriting.
Feel free to surf to my web-site: Low priced treatments associated with gynecomastia