16 Temmuz 2010 Cuma

Frederick Winslow Taylor

Kendisi bilimsel yönetimin günümüzdeki adıyla "endüstri mühendisliği" 'nin babası olarak bilinir.20 Mart 1856-21 Mart 1915 tarihleri arasında yaşamıştır.İlk yönetim uzmanıdır.Endüstriyel devrim'in yönetim bazında gelişmesine çok büyük katkıları olmuştur

Frederick W. Taylor,maksimum etkinlik için bir işin kapsamının analizinden ve işi tasarlamaktan edinilecek potansiyel iyileştirmelerin farkına varmasıyla tanındı.Taylor'un endüstri mühendisliğinin başlangıcını oluşturan orjinal katkısı üretkenliği iyileştiren üç aşamalı yöntemdi:bunlar yapılan işin yöntemini analiz etme ve iyileştirme,gerekli süreleri azaltma ve gerekli zaman standartlarını belirleme.Taylor'un yöntemi,verimlilikte önemli ve hızlı artışlar getirmiştir.Taylor'un çalışmalarının yol açtığı daha sonraki gelişmeler bütün bir üretim sürecinin bütünsel olarak planlama ve çizelgelemesinde iyileştirmeler sağlamıştır. [End ve Sist. Müh. Giriş kitabı]


*Harvard hukuk bölümünü bırakarak makinist çıraklığıyla iş hayatına atılmıştır.
*Peter drucker'a göre Taylor iş alanında  tarihte ilk defa sistematik gözlem ve çalışma gerçekleştiren bir kişidir.
* Simonds şirketinde iş analizi yaparak 120 işçinin çalışması yerine 35 işçi önermiştir.

* En önemli çalışması "bilimsel yönetim" dir.Bilimsel yönetim endüstri mühendisliğinin evriminde bebek yılı olarak gösterilir.
*Taylor yönetimin destekleyici bir rolde işbirlikçi bir çalışma yapısı önermişti.
*Taylor zaman etüdünü,sistematik kontrolleri ve araçları,fonksiyonel yönetimi ve kendi oluşturduğu yeni ücret düzenlemeleriyle verimliliği Midvale şirketinde 2 katına çıkarmıştı.
*Taylor çalıştığı şirketlerde yeni müşteriler ve ürünler için problem olduğunda maliyet azaltma metotlarına odaklanmıştı
*Uygulamada Taylor'un yaptıkları o yıllarda acımasız bir yaklaşım olarak nitelendiriliyordu.Taylor işçilerin bireysel ücretlerinin ödeniyor olması durumunda sendikaların gereksizliliğine inanıyordu.
*1901 yılında Bethlehem şirketinde günlük girdi ve çıktıların gerçek zamanlı analizleri,modern maliyet muhasebesi sistemi çalışmasıyla işçi sayısını 500'den 140'a düşürmüştür.
*Çalıştığı şirketlerde yeni yönetim yaklaşımları getirdiği için sevilen biri değildi.1901 yılında yöneticilerle tartışarak çalıştığı şirketten kovulmuştur.
*Taylor son yıllarında hızlı-çözüm isteyen yöneticiler,sendikacılar ve taklitçi danışmanlar tarafından haksız eleştiriler aldığını düşünüyordu.
*Taylor'un temel değerleri: nedensel üstünlük, yüksek kalite, düşük maliyet, daha yüksek ücret, daha yüksek çıktı, işçi-yönetim işbirliği, deneyim, açık görevler ve amaçlar, geri bildirim, eğitim, karşılıklı yardım ve destek,çalışanların stresinin azaltılması, çalışanların dikkatli seçimi ve gelişimiydi.
*1903 yılında yayınladığı "Shop Management"  bilimsel yönetim'den sonra 2.önemli makalesidir.

detaylı bilgi için bkz:   wikipedia-frederick taylor

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder