11 Mart 2010 Perşembe

Endüstri ve Sistem Mühendisliğinin Evriminde Önemli Olay ve Gelişmeler

Endüstri ve Sistem Mühendisliğinin gelişiminde 3 ana faktör büyük rol oynamıştır.Bunlar 1750-1930 arası Bilimsel Yönetim,endüstriyel devrim gelişmeleri,ikinci dünya savaşında ortaya çıkan ve hala etkinliği devam eden Yöneylem Araştırması ve 3.devrim olarak nitelendirilen Bilgi çağı devrimi yapay zeka,robotlar,bilgisayar bütünleşik imalat gibi.Dilerseniz kronolojik olarak bu önemli gelişmelere kısaca bakalım.



Muhasebe 1400 lerin sonu

1.Endüstriyel Devrim

1.1 Karşılıklı Değiştirilebilir Parçalar:Özdeş kullanışlı parçalardır.Bu parçalar aynı tip birim içine yerleştirilecek şekilde özelliklere sahiptir.Bir parça diğerlerinin yerini alabilir.Değiştirilebilirlik yeni birimlerin birleştirilmesine, montajına ve bu birimlerin kolaylıkla tamir edilmesine olanak tanır.Daha fazlası için tıklayın

1.2.İşgücünün Bölümlenmesi ve Uzmanlaşma
1.3.Zaman Etütleri
1.4.Standardizasyon
1.5.Kütlesel Üretim:Yirminci yüzyılın başlarında Henry Ford’un seri üretim sistemlerini
geliştirmesiyle birlikte ortaya çıkan kütlesel üretimde ise, makine gruplarından
oluşmuş, bazı durumlarda hiçbir işgücü becerisi gerektirmeyen (düşük vasıflı veya
az vasıflı işgücü) bir ortamda, kütlesel tarzda, standartlaştırılmış biçimde üretimin
yapıldığı görülmektedir. Kütlesel üretim tarzlarının maliyet
muhasebesi literatürünün oluşmasına büyük katkısı vardır ve günümüzde
geleneksel üretim ortamı denildiğinde akla daha çok bu tarz bir üretim ortamı
gelmektedir. kaynak:http://iibf.erciyes.edu.tr/dergi/sayi25/ekucuk.pdf

1915-1929 arası gelişmeler

Etkinlik/Verimlilik
Örgüt Kavramları
Hareket Etüdü
Parça Başına İş
Çizelge Diyagramı
Yönetim Planlama
İstatiksel Kalite Kontrol
Envanter Modelleri
Kuyruk Teorisi
Ücret teşvik planları
İşçi sendikaları

1929-1941

Takım tasarımı
yönetim kuralları
verimlilik
mühendislik ekonomisi
insan ilişkileri
malzeme taşıma
tesis düzenleme

1941-1958

sayısal bilgisayarlar
matematik programlama
işlem analizleri
istatiksel analiz
envanter teorisi
insan faktörleri
ağ teknikleri

1958-1980

optimizasyon teorisi
sistem mühendisliği
simulasyon
karar teorisi
grup teknolojisi
bilişim sistemleri
zaman paylaşımı
teleişlem
otomasyon
nümerik kontrol
MRP
Sistem tasarımı
kaynak yönetimi

1980-1990

cad-cam
kişisel bilgisayarlar pc
robotlar
esnek imalat sistemleri
ofis otomasyonu
dağıtık veri işleme
japon üretim teknikleri
yapay zeka


1990-2000

Bilgisayar bütünleşik imalat
esnek otomasyon
hiyerarşik kontrol
bilgisayar ağları
yapay zeka
sesle yapılan programlama
otomatik muayene
makine görme (machine vision)

2000 -

Kontrol Teorisi
Büyük ölçekli sistemler
toplam sistem tasarımı
toplumsal sistemler
sibernetik
davranış teorisi


kaynak:Endüstri ve Sistem Mühendisliğine Giriş Kitabı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder