22 Temmuz 2010 Perşembe

Önemli İnsanlar-II

İkinci yazı dizimizde kalite gurularının hayatlarına kısaca göz atıyoruz.Sırayla Deming,Juran ve Crosby 'nin biyografilerine,çalışmalarına,faaliyetlerine göz atıyoruz.

William Edwards Deming (1900-1993)


Japonya'nın 2.dünya savaşı sonrasında gelişmesine,japon mühendisleri eğiterek büyük katkıları olmuştur.Kendisi istatistikçi kökenlidir.Shewart'ın yaptığı çalışmalardan etkilenerek,Shewart'ın teorik konularını uygulamaya geçirmiştir.Yani Kalite mühendisliğinin babası olarak Shewart'ı gösterebiliriz.Shewhart’ın bir öğrencisi olarak fabrikalarda kullanılan istatistik tekniklerin ofis
çalışmalarına da uygulanabileceğinin bilincinde olan Deming örneğin operatörleri eğitmek
sonra onların yaptıklarınının üçte birini gözlemlemek sureti ile bilgisayar, kart delme
operatörlerinin doğru ve titiz çalışmalarını elde etmeyi sağlamıştır.

Savaş sonrası Deming, çok iyi öğretmiş olduğu kalite derslerinin giderek unutulmaya
başladığını gördü. Savaş sonrası bu yıllarda kalite, üretimin gerilerinde kalmaya başlamıştır.
Deming , o ana dek hep mühendisleri eğittiğinin, fakat yatırımın sorunlu üst yöneticilerine hiçbir
şey öğretmediğinin farkına vardı. Kalitenin, işletmenin tabanında değil, üst yetkililerin ofislerinde
kararlaştırıldığını öğrendi.

1947’de 1951 nüfus sayımına yardımcı olmak üzere Japonya ‘ya davet edilince ,
Deming bu ülkeye kendini tam olarak adamanın ne olduğunu şahsen görmek ve öğrenmek;
Japonlar da onun Shewhart’ın teknikleri konusundaki bilgisini yakından tanımak fırsatını
buldular. 1950’de Japon bilim adamları ve mühendisleri birliği (JUSE) Deming’i kalite
konusunda bir seri konferanslar vermek üzere Japonya ‘ya davet etti.

Deming’in görüş ve prensipleri “ 14 ilke” ve “ 7 Ölümcül Hastalık” başlıkları ile
özetlenmiştir. Bununla beraber onun genel yaklaşımı şöyle açıklanabilir.
Kalite esas olarak işçilerin yaptıklarının değil, üst düzey yönetiminin yaptıklarının ve
kararlarının bir sonucudur. Bir işin nasıl yapılacağını belirleyen çalışma sistemidir. Ve sadece
yöneticiler o sistemi meydana getirebilir. Sadece yöneticiler kaynakların kullanımı, işçilerin
eğitimi, işçilerin kullandıkları ekipman ve aletlerin seçimi , kaliteye ulaşmak için gerekli tesis ve
ortamı oluşturmak gibi imkanlara sahiptirler. Sadece üst kademe yöneticiler firmanın yer alacağı
pazarlara ve satılacak ürün veya hizmetlere karar verebilirler.


Deming'in Yönetim Prensipleri

7 Ölümcül Hastalık

1. Amaçlarda sebat yetersizliği
2. Kısa vadeli kararlara önem verme
3. Performans değerlendirmede hüner takdiri ve yıllık gözden geçirme
4. Yönetimin değişkenliği
5. Görünen rakamları kullanarak yönetim
6. Aşırı tedavi maliyetleri
7. Aşırı taahhüt maliyetleri

14 İlke

1. Şirketin ürünün ve servisin geliştirilmesine yönelik amaçlarını açıklayan bir beyenat
hazırlayın ve tüm çalışanlara bunu dağıtın. Yönetim bu beyanata bağlılığını sürekli olark
göstermelidir.
2. Yeni felsefeyi öğrenin (üst yönetim dahil herkes)
3. Maliyetlerin azaltılması ve süreçlerin geliştirilmesi için muayene sisteminin amacını iyi
anlayın
4. Sadece fiyat etiketleri bazında işçinizin ödüllendirme bırakın
5. Planlama, üretim ve hizmetteki her süreci daima ve durmak sızın iyileştirin
6. Eğitimi kurumsallaştırın
7. Liderliği öğretin ve kurumsallaştırın
8. Korkuyu ortadan kaldırın, güven yaratın, uygun bir yenilik ortamı yaratın
9.Şirketin amaçları ve hedefleri doğrultusunda takımlar, gruplar, personel ve yönetim
kademelerinin çabalarını optimize edin, aradaki engelleri yıkın.
10. Çalışanları zorlamaktan onlara sloganlar ve nümerik hedefler vermekten kaçının
11. Üretim için sayısal hedefleri ortadan kaldırın, onun yerine gelişme metodlarını öğrenin ve
kurumsallaştırın. Hedeflerle yönetimden çok sürecin yeterliliğini ve nasıl geliştirilebileceğini
öğrenmeye çalışın.
12. İnsanları işçilik gururundan yoksun bırakan engelleri kaldırın.
13. Herkesi eğitim ve kendini geliştirme konularında teşvik edin.
14. Değişimi başarmak için , şirketdeki herkesi harekete geçirin.

Yayınlanan Kitapları
# Deming, W. Edwards. The New Economics for Industry, Government, and Education, 1993.
# Deming, W. Edwards. Out of the Crisis, 1986.
# Deming, W. Edwards. Quality, Productivity, and Competitive Position, 1982.
# Deming, W. Edwards. Some Theory of Sampling, 1950, 1984.
# Deming, W. Edwards. Statistical Adjustment of Data, 1938, 1984.
# Deming, W. Edwards. Sample Design in Business Research (Applied Statistics), 1960, 1990.
# Deming, W. Edwards. On Errors in Surveys (Reprint Series in Social Sciences), 1993.

Joseph Moses Juran (1904-2008)


1924’de Minnesota üniversitesinden mezun olduktan sonra Bell telefon şirketinin Hawthorne
tesislerinde muayene bölümünde çalışmaya başlar. II. Dünya Savaşının başlamasına kadar
burada çalışan Juran da Shewhart’ın çalışmalarını yakından takip etmekte ve diğer istatistiksel
yaklaşımların telefon ekipmanları üretimine uygulanması çabalarına şahsen katılmaktadır.

Juran 1954 yılında Japonya’yı ziyaret eder ve Deming gibi o da ürünlerini Dünya pazarlarına
ihraç edebilmelerini sağlamak üzere endüstrilerinin tekrar yapılanması görevini üstlenen Japon
liderine yardımcı olur. (Japonya da kalite kontrolün geliştirilmesi ve ABD–Japon dostluğunu
geliştirmede katkılarından dolayı Japon imparatoru tarafından Japon olmayan kişilere verilen en
büyük ödül olan kutsal hazine nişanı almıştır.)

Juran o zamana kadar organizasyonların finans yönetiminde kullanmakta olan üç ana esas
yönetim sürecini ele alarak ( Finansal Planlama, Finansal Kontrol, Finansal Geliştirme ) bumları
kalite yönetimine uyguladı. Juran üçlemesinin 3 ana elemanı şunlardır.

1. Kalite Planlama: müşterileri, gereksinimlerini, müşterilerin beklediği ürün ve servis
özelliklerini belirleme ve doğru nitelikteki bu ürün ve servisleri verip, daha sonra müşteriden
gelen bilgilerin organizasyonun üretim bölümüne trasverini sağlama sürecidir.
2. Kalite Kontrol: ürünün müşteri tarafından belirlenmiş orijinal gereksinimlere gerçekten
uyup uymadığının denetimi ve değerlendirilmesi sürecidir. Saptanan sorunlar düzeltilir.
3. Kalite Geliştirme: Sürdürülen mekanizmanın kalitenin sürekli bir temele dayalı olarak
gerçekleştirilmesini sağlayacak bir hale getirilmesi sürecidir. Bu kaynakları tahsisi, kalite
projeleri ile meşgul olacak eleman atamak , onları eğitmek, kaliteyi sürekli kılacak ve kazanılan
güveni sürdürecek kalıcı bir yapıyı yerleştirmek gibi çalışmaları içerir.

Ayrıca 1941 yılında Vilfredo Pareto'nun çalışması pareto yöntemini kalite problemlerine uygulan bir makale yayınlamıştır.(çoğu olay için, etkilerin kabaca % 80'i etkenlerin % 20'sinden kaynaklanır).

Kaliteyi uygulamada Juran’ın savunduğu yaklaşım, gelişme için programlanmış ve hedefleri
belirlenmiş ekip projeleri oluşturulması şeklindedir. Dikkatlerin kaliteyi geliştirme üzerinde yoğunlaştırılması için pek çok çalışma yapmış ve proje ekiplerinin ortalama 100000 $ civarında
yarar sağladığını göstermiştir.
Ünlü kalite kontrol el kitabının yazarı olan Juran’ın 30 ‘dan fazla “ Madalya” , “Onur Üyeliği”,
“Şükran Belgesi” gibi 12’den fazla ülkeden almış olduğu ödülleri bulunmaktadır.

Yayınlanan Kitapları
* Quality Control Handbook, New York, New York: McGraw-Hill, 1951, OCLC 1220529
Eventually published in five editions: 2nd edition, 1962, 3rd edition, 1974, 4th edition, 1988, 5th edition, 1999
* Managerial Breakthrough, New York, New York: McGraw-Hill, 1964
* Management of Quality Control, New York, New York: Joseph M. Juran, 1967, OCLC 66818686
* Quality Planning and Analysis, New York, New York: McGraw-Hill, 1970
* Upper Management and Quality, New York, New York: Joseph M. Juran, 1980, OCLC 8103276
* Juran on Planning for Quality, New York, New York: The Free Press, 1988, OCLC 16468905

Philip Crosby (1926-2001)

1979 yılında yayınlanan ve çok satan “ Kalite Ücretsizdir” adlı kitabı ile üne kavuşan kalite
öncülerinden Philip B. Crosby, kariyerine 1952’de Indiana’da Crosby Corp. da imalat
bölümünde başlamıştır. Bir seri imalatla ilgili işde çalıştıkdan sonra Crosby, Martin Marietta
Corp. da Persing füzeleri projesinin kalite direktörü oldu. Daha sonra bir hükümet politikası
haline gelen “ Sıfır Hata “ programını başlatarak füze üretiminde imalat hatalarının
azaltılmasında çok başarılı olmuştur. Crosby’nin meşhur olmasını sağlayan aynı sıfır hata
programlarını uygulamaya teşebbüs eden diğer bazı kurulışların daha az başarılı olmasını ise
Crosby, Katılımcı yönetimdeki yetersizliklere bağlamaktadır.

Daha sonra Crosby şirket başkan yardımcısı olarak çalışmaya başladığı ITT’de bu firmanın
çalışanlarına kalite kavramlarını anlatmak üzere Kalite Kolejini kurmuştur. 1979 ‘da emekli olup
Winter Park, Florida’ya yerleştiğinde Kalite Kolejini “Philip Crosby ortakları” adlı yeni firmasının
yapısı içine almıştır.

Crosby'nin Kalite Yaklaşımı

1.Crosby kaliteyi bir mükemmellik olarak değil, ihtiyaca uygunluk olarak tanımlar.
2.Müşterinin ihtiyaçlarını karşılamaya çalışan tedarikçilerin kalite sistemi ; “İlk defa doğruyu
yapmak” üzerinde kurulmalı, kontrol ve tasnif edici değil önleyici olmalıdır.
3.Standart performans sıfır hata olmalıdır.
4.Kalitenin ölçümü kalitenin maliyetidir. Uygunsuzluğun maliyeti , eğer düzeltilirse, müşteri
ilişkilerinde olduğu kadar, üretim tabanın performansında da çabuk ve yaralı etkilere sahiptir.

Philip Crosby'nin yayınlanan kitaplarına bu adresten bakabilirsiniz.

http://www.bilimselkonular.com/index.php/component/content/article/990.pdf
wikipedia ingilizce

1 yorum:

  1. They see you attempting of degenerative diseases May even increase longevity23 Vitamins
    and Minerals - Most of us don't get the complete range of essential vitamins and minerals in our daily diets. After the three month period you can and then in the afternoon or simply night you do resistance training and even abdominal muscles training.

    Here is my page - a cool way to improve

    YanıtlaSil