15 Ocak 2010 Cuma

Çizelgeleme (Scheduling) teknik terimler-I

Economic lot scheduling problem:Hemen hemen her şirket veya endüstri için ne,ne zaman ve nasıl üretim yapılacağının planlanmasını sağlayan matematiksel bir modeldir.


Jobshop:Küçük işletmelerin özel/sipariş veya yarı özel/sipariş ,orta ölçekli müşteri siparişleri veya yığın parti işleri gibi üretim süreçlerini sağlayan bir iş koludur.


Scheduling:Üretim ve mühendislik için süreçlerin üretkenliği üzerinde önemli bir araçtır.Üretimde çizelgelemenin amacı üretim zamanlarını ve maliyetlerini minimum yapmaktır.Bu amacını üretim departmanına ne,ne zaman,hangi personelle ve hangi ekipman üzerinde üretim yapılacağını söylerek başarır.Üretim çizelgesi operasyonların ve düşürülen maliyetlerin etkinliğini maksimize etmeyi hedefler.


Makespan:Üretimde bir dizi işlerin veya görevlerin başlangıç ve bitiş zamanları arasındaki zaman farkıdır.


Sequence-dependent setup times:Üretim hedefleri çizelgelemesinin optimizasyonu için en önemli faktördür.Araç-gereçlerin değişimi,demirbaşları,kesme araçları ve üretim ekipmanlarının temizliği gibi konuları içerir


Mixed-Model sequencing:Tam zamanlı üretimin (just in time) anahtar bir elemanıdır.Genellikle şirketler tarafından geniş stoklar tutmadan ürünlerin bir çeşidi için müşteri taleplerini karşılamak adına çeşitli küçük-çok üretimi sürdürmek için kullanılır.Bu strateji için 2 amacı vardır.


1.Montaj hattındaki her bir prosesin toplam montaj zamanını seviyelendirme.Bu amaç bütün ürünlerin hat üzerindeki her bir iş istasyonunda aynı işlem süresine sahip olmayan ve ortalama çevrim süresinden daha uzun olmayan bazı iş istasyonlarını tanır.


2.Hat üzerindeki her bir bölümü tüketen parçaların sabit bir hızının tutulması.Bu amaç karışık-model montaj hattı tarafından kullanılan her bir parçanın miktarını birim ünite başına sabit zamanını tutmayı hedefler.


Flowshop scheduling:Bütün işlerin bütün makinalara aynı emirde ulaşmasıdır.


Jobshop scheduling:J={J1,…Jn} işlerin ve R={R1,…Rn} kaynakların ayarlanması problemidir.Her bir J işi O1,….On olarak operasyonları işlemleri içerir.Bu işlemler hazır olma ve bitiş zamanları arasında belirtilmelidir.


Job sequencing:İş ve görevleri sıralama için kullanılan bazı algoritmaları içerir.Bu algoritmalardan en önemlisi Johnson kuralıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder